Top of this document
Go directly to navigation
Go directly to page content

artist

artist

Marc Owens

Avatar Machine

Hoe zou het zijn als jouw virtuele game character uit het spel stapt en in de echte wereld rondloopt? Marc Owens, net afgestudeerd productontwerper aan de Royal College of Arts in Londen, bedacht een Avatar Machine waarmee zo'n ervaring mogelijkheid wordt. Hij demonstreerde dit tijdens Club Real #3. Hier lees je het verslag.

Door online games zijn vele virtuele communities ontstaan die een nieuwe manier van sociale interactie en communicatie hebben ontwikkeld, los van de werkelijkheid.
Marc Owens ziet deze games niet alleen als entertainment maar als een manier van identiteitsverkenning. Hier worden identiteiten opnieuw uitgevonden en communities groeien uit tot nieuwe manieren van leven en bestaan. Zijn specifieke interesse gaat uit naar twee virtuele omgevingen: World of Warcraft en Second Life. De eerste omdat het aantal spelers enorm is en de sociale interacties complex, de tweede omdat het hier geen oorlogsspel betreft, maar een levensspel. In beide werelden beïnvloed de anonimiteit het gedrag.

Owens doel de esthetiek van Second Life te simuleren en deze omgeving in een 'real life' context te plaatsen realiseerde hij met zijn Avatar Machine. Een systeem dat de esthetiek en design van een derde persoon aan het gamen nabootst en de gebruiker ervan de ervaring geeft een virtueel character te zijn - maar dan in de echte wereld! Door middel van een aan het hoofd gebonden interface ziet de gebruiker niet alleen zichzelf als avatar maar ook hoe de omgeving op hem reageert.

Marc Owens gebruikt de Avatar Machine als onderzoeksmiddel naar gaming gedrag en wat dit voor effect heeft op het gevoel van sociale verantwoordelijkheid. Mensen hebben de neiging zich veel agressiever te gedragen in virtuele werelden dan in de echte wereld. Owens onderzocht of door de esthetiek te veranderen van echt naar virtueel, de gebruiker zich ook automatisch agressiever zou gaan gedragen. Dit zou nog eens versterkt kunnen worden door het kostuum dat een soort 'out of body' ervaring geeft. Met het pak aan, bestaande uit onder andere een kapsel uit Second Life en de armen van een World of Warcraft avatar, voel je je een echte superhero.

De ontmoeting tussen virtueel en reeël werkt hier als een spiegel waarin virtuele gedragingen in conflict komen met wat wel en niet gepast is een dagelijkse omgeving. Wat dit voor situaties oplevert is te zien in een filmcompilatie van Owens ervaringen met zijn Avatar Machine die je hieronder kunt bekijken.

Marc Owens, geboren in 1982 te Leystone, UK
www.marcowens.co.uk


Hier test Owens een oudere versie van het kostuum in Tokio.


De Avatar Machine 2008 versie.