Top of this document
Go directly to navigation
Go directly to page content

article

article

Hack a Dutch Design

Upgrade IKEA

Het uitgangspunt van IKEA is design voor iedereen toegankelijk en betaalbaar maken. Dat is een mooi streven, maar het levert ook een bepaalde eenvormigheid en neutraliteit op. Dutch Design daarentegen staat bekend om zijn beeldende, conceptuele en humorvolle kwaliteit, maar deze producten zijn vaak niet bedoeld voor Jan en alleman. Wat gebeurt er als IKEA wordt gehackt met Dutch Design kwaliteiten?

Toen Hella Jongerius werd gevraagd een vaas voor IKEA te ontwerpen, stond de Dutch Design-wereld even op z'n kop. Want hoe combineer je de hoge kwaliteitseisen en conceptuele uitgangspunten die een ontwerpster als Jongerius hanteert met de Design for all-visie van IKEA? Een 'echte' Jongerius bezitten, betekent zoiets als een museumstuk in huis hebben, en dat is toch iets anders dan een IKEA-Jongerius.

De discussie die over de vazenreeks 'IKEA PS Jonsberg' van Jongerius ontstond, geeft aan hoe Dutch Design zich graag profileert: als bijzonder ontwerp dat voor niemand betaalbaar is. Althans, zo denkt ontwerper Bas van Beek erover. Hij maakt al een paar jaar goedkope rip-offs van dure designproducten, en levert hiermee commentaar op de tendens van beroemde ontwerpers om exclusieve en dure stukken te maken. Het is logisch dat juist hij voor Platform21 = Hacking IKEA de vaas van Jongerius koos voor zijn IKEA hack.

Van Beek zocht de goedkoopste glazen vaas uit het IKEA-assortiment: momenteel de Blomster voor 6,99 Euro. Hij plaatste deze bovenop een van de grote bolle vazen van Hella Jongerius en verbond ze door een simpele ingreep voor eeuwig aan elkaar; met tape. Het beeld dat hiermee ontstaat is een overduidelijke 'rip-off' van één van Jongerius 'museumstukken': de Groove Bottle. Van Beek noemt zijn ontwerp 'Simulacrum' en levert hiermee eigenlijk een dubbele hack.

Bas van BeekBas van Beek
SIMULACRUM, ontwerp Bas van Beek. Foto: Leo Veger

Maar het hacken van een Dutch Design product op door middel van IKEA kan ook anders. Ontwerper Tejo Remy (Remy&Veenhuizen) geeft met zijn Ölke Bölke kast een gelegitimeerde IKEA-kopie van één van zijn vele variaties op de stapelkast, waarmee hij wereldberoemd is geworden. Remy noemt dit een improvisatieassamblage, waarmee hij de slogan 'Design your own life' van IKEA nog weer een stap verder brengt.

Bekijk het assortiment van IKEA als een bouwmarkt, combineer verschillende onderdelen, stapel ze en bevestig ze, en het resultaat is een beeldend, conceptueel en uniek ontwerp.
Wie dit doet met de IKEA-spullen die je eigenlijk langs de kant van de straat wilde plaatsen, hackt ook nog eens op duurzame wijze.

So: Dutch Design your IKEA (a)way!

ÖLKE BÖLKE by Remy&Veenhuizen. Photo: Leo vegerÖLKE BÖLKE by Remy&Veenhuizen. Photo: Leo veger
ÖLKE BÖLKE, ontwerp Remy&Veenhuizen. Foto: Leo Veger