gaming + role-play
gaming + role-play
Even een oorlogje winnen
"Gamers zijn geen wereldvreemde autisten". David Nieborg interviewde gamekenner Marinka Copier over haar proefschrift over role-play in online games voor een artikel dat op 15 juni 2007 in Dagblad de Pers verscheen.
Marinka Copier onderzoekt en bekritiseert in haar proefschrift 'Beyond the magic circle – a network perspective on role-play in online games' een bekende theorie over spelgedrag. Haar research: maandenlang de PC game World of Warcraft spelen. Een community waarin speler een fantasiefiguur is, vormde de perfecte testomgeving voor haar eigen theorieën.
Copier: "In de media worden games voortdurend uitgelegd door middel van tegenstellingen. Games zijn online of offline, echt of niet echt (...). Maar het punt van mijn onderzoek is juist dat er geen zuivere tweedeling is tussen online en offline, tussen echt en virtueel. Ik heb willen begrijpen hoe het vervloeit. Als gamers aan het spelen zijn, zijn ze ook aan het bellen, msn’en of praten ze bijvoorbeeld met huisgenoten. We moeten af van de tegenstelling dat games anders of wereldvreemd zijn. Het is gewoon een van de vele omgevingen. Een eigen ruimte met zijn eigen tijd en regels."
Lees het hele artikel hier
David Nieborg onderwijst, onderzoekt en schrijft over particpatiecultuur en games. Lees meer op www.gamespace.nl