artist
artist
Popel Coumou
Fly Over
Popel fotografeerde lege kantoorruimten aan de Zuidas. Alleen de wanden, ramen, het licht en het uitzicht zijn te zien. Deze foto's manipuleerde en ensceneerde ze zo subtiel dat we pas in tweede instantie twijfelen aan wat we zien.
Gewend als we zijn dat fotografie een afspiegeling is van de werkelijkheid, worden we door het werk van Popel Coumou voortdurend op het verkeerde been gezet.
Ze beplakte haar kantoorfoto's met vlakken en stroken papier. Vervolgens werden deze collages opnieuw gefotografeerd. De resultaten worden ook nog eens geprojecteerd op een glaswand, zodat er twee werelden door elkaar gaan spelen.
Popel fotografeert ruimtes, waarin mensen vrijwel altijd ontbreken. Haar beelden zijn dan ook niet narratief, alleen de indeling van de ruimte, kleur en het spel van het licht is bepalend voor de verstilde sfeer.
Vervolgens bouwt ze die ruimtes na in 3D-settings en werkt met strakke licht- en schaduweffecten om ze daarna opnieuw te fotograferen. Soms bouwt ze bedachte of ‘gevirtualiseerde’ miniatuurruimtes van klei, papier en textiel. Deze worden dan ook gefotografeerd alsof het de architectuur werkelijk betreden kan worden.
Ze werkt niet digitaal, maar analoog en blaast de formaten op, waardoor een grofkorrelig aspect ontstaat. Als in een schilderij.
Haar werk benadert de abstractie, maar met de realiteit als uitgangspunt.