artist
artist
Nathalie Bruys
Geluidskunstenaar Nathalie Bruys is DJ tijdens Club Real #3.
Earthly Whispers: een geluidswerk onder de grond, nauwelijks te traceren, verstopte geluiden die dichtbij de realiteit staan maar net niet echt lijken te zijn. Het verbaast en verwart je. Waar komt het vandaan? Door een onbestemd onderhuids gevoel word je het grasveld op gezogen. Hoe kan dit en wat gebeurt hier?
Steeds verder groeien we af van de natuur en meer en meer raken we in de ban van het moderne stadsleven. De vraag is of dit stadsleven ons uiteindelijk meer te bieden heeft dan de natuur.
Nathalie Bruys wil ons daar stil bij laten staan met haar werk Earthly Whispers. Ze neemt de natuur als voorbeeld voor het dagelijks leven, gebiologeerd door haar rust, stilte en kracht. In de aangelegde natuur – het Beatrixpark - die stadsmensen het gevoel geeft even dichterbij de echte natuur te staan, plaatst zij geluiden die ze vond in het park zelf, maar ook frequenties die in-audible zijn, frequenties die je kunt zien en voelen maar niet kunt horen. Een mooi voorbeeld daarvan is de 7,83 Hz Schumann frequentie.
Het natuurlijke aardmagnetisch veld waarin we leven heeft een trilling van 7,83 Hz. Dit wordt ook wel de Schumann-resonantie genoemd. Onze basistrilling is ook 7,83 Hz. De aarde stuurt ons lichaam als het ware aan.
Daarnaast zijn ook geluiden uit het moderne leven en door de mens veroorzaakte geluiden in ‘Earthly Whispers’ opgenomen.
Natuur en cultuur komen zo samen en Bruys hoopt op deze manier de kijk op de ‘toekomstige realiteit’ van de bezoeker op een positieve manier te beïnvloeden.
Nathalie Bruys verkent de mogelijkheden van geluid als medium binnen de beeldende kunst. Ze gelooft in de kracht van geluid die de luisteraar helemaal los laat komen van tijd en plaats en hem meeneemt in een wereld die weerstandloos en oneindig is. Maar deze muzikale ervaring mag geen passieve aangelegenheid worden en daarom mixt Bruys zowel analoge als digitale geluiden om tot nieuwe te komen. Daarbij mag alles uit de kast: oude, bijna antiek te noemen computers, oude muziekdoosjes, moderne computerprogramma’s en samplers, geluiden die niet te horen zijn, dingen die misgaan of die ze niet begrijpt, teksten die ze verkeerd leest of die ze fout uitspreekt waardoor er rare klanken ontstaan. Foutjes, krasjes en ruis: het zijn de imperfecties die ervoor zorgen dat we alert blijven.
Een onderzoekende, directe en intuïtieve manier van werken.
Nathalie Bruys (1975) maakt geluidskunst, muziek, radio, performances, installaties, maar ook video’s, platen en cd’s. In 2004 won ze de Charlotte Kohler Prijs en in 2006 de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs.
www.nathaliebruys.com