report
report
Hacking Reality met Scott Burnham
Over hoe invloeden uit de virtuele wereld zichzelf manifesteren op straat.
Hier lees je de visie van curator en schrijver Scott Burnham op het thema Checking Reality met ‘Hacking Reality’. Tijdens Club Real #2 toonde Burnham hoe de invloed van online culturen en open source verzamelplekken de fysieke wereld op een innovatieve manier transformeert.
Hier lees je het verhaal dat hij vertelde aan de hand van zijn interessante quotes.
Hacking Reality: hacking the city
Wat gebeurt er als gaming freaks en computer geeks achter hun beeldschermen vandaan komen en beslissen de stad te hacken?
The Graffiti Research Lab beschrijft city hacking op de volgende manier:
“Hackers behandelen software op dezelfde manier als graffiti kunstenaars de stad behandelen – ze zoeken naar de systemen, identificeren ze en veranderen ze daarna zo om een verhaal te vertellen dat de stad niet bedoelde te vertellen.”
Computer programmeringcodes op straatmeubilair en interneticonen op muren.
Deze digitale taal wordt nu als ‘straattaal’ gelanceerd en ingezet voor stedelijke interventies.
Andere computergerelateerde invloeden worden in de dagelijkse realiteit van de stad juist heel tastbaar. Wat ook weer een nieuwe interactie oplevert:
Burnham: “Deze poster maakt dat we een soort interactie aan kunnen gaan met een muur. Dit teken (this image is no longer available) geeft een bakstenen muur een geanimeerd karakter. Net alsof van de stad verwacht wordt dat ze uit zichzelf iets gaat doen.”
“En wat te denken van deze vraagteken boxen die we kennen uit het computerspel Super Mario die opeens op straat hangen? Ik wil springen en mijn hoofd ertegenaan stoten: springt er een paddestoel uit zodat ik groei of geeft het me speciale superkrachten?”
Tags – woorden waar artikelen, plaatjes en filmpjes mee gemerkt worden zodat ze vindbaar worden binnen websites en voor Google – is een verschijnsel dat tot voor kort alleen in de digitale wereld bestond. Dat is nu niet meer zo.
Burnham legt uit: “Waneer je een nieuw artikel invoert in Wikipedia moet je de statements die je maakt kunnen verifiëren. Als je schrijft ‘dit is de meest geweldige man van de wereld’, vraagt Wikipedia naar een verificatie door [ciatation needed] weer te geven. Iets wat ik nu ook op straat tegen kom, meestal op billboards en affiches.”
En ook straatmeubilair is niet langer veilig. “Software hacking methodes kunnen nu ook het straatbeeld veranderen: instructies hoe road signs te hacken worden gedeeld via internet," aldus Burnham.
Het hacken van de stad heeft zijn eigen esthetiek: neem een beamer mee en verander slecht verlichte gebouwen in interactieve architectuur (zie filmpje) en door middel van de doe-het-zelf pixelator, veranderen reclamevideoschermen op straat in een handomdraai in publieke kunstobjecten.
Het principe van hacken heeft ook de muziekindustrie bereikt. Burnham benadrukt nogmaals: “Door bestaande systemen te gebruiken en de makkelijkste manier te vinden ze te manipuleren om als output het meest impactvolle effect te creëren, dat is hacken. Dat deze underground beweging nu ook op in de populaire muziekindustrie doordringt vind ik erg interessant.”
Elke straat in Londen is voorzien van beveiligingscamera’s, oftewel CCTV. Men zegt zelfs dat je op sommige punten in het centrum van Londen door drie camera’s tegelijkertijd in de gaten wordt gehouden.
Als je aangeeft waar je op welk tijdstip was en wat uiterlijke kenmerken van jezelf opgeeft, is de gemeente verplicht je het filmmateriaal waar je op staat te verschaffen.
De Britse band The Get Out Clause heeft dit goed in z’n oren geknoopt en hackte het CCTV systeem. Resultaat: een videoclip waar geen dure filmcrew aan te pas kwam. Ze traden op in bussen, midden op de weg en op straathoeken, goed in het zicht van CCTV camera’s. Daarna vroegen ze het beeldmateriaal op: het hoefde alleen nog maar even aan elkaar geplakt te worden en een videoclip was geboren. Het resultaat zie je hier:
Het merendeel van Scott Burnham’s werk als creatief directeur, curator, schrijver en onderwijzer draait om het verkennen innovatie, vormgeving en creativiteit afkomstig van buiten de traditionele praktijken en kanalen.
De kantlijnen van de hedendaagse cultuur, de buitenranden van de stad en de open source community zijn voor hem als zeeën van experimentatie, innovatie en ideeën. Die stadse buitenranden en steegjes, de coffee shops die tot diep in de nacht open zijn, de doe-het-zelf ontwerpers en de wi-fi warriors: het zijn de bestemmingen van zijn reizen over de hele wereld. Hij ziet ze als laboratoria, onafhankelijke research & development eenheden om ideeën te genereren. En ideeën zijn het medium waar Burnham mee werkt.
Soms worden die ideeën verwerkt in grote exposities, maar waar Burnham het meest van houdt, is het spelen met nieuwe ideeën die hij uit in zijn lezingen, die hij ook geeft tijdens Checking Reality.
In 2005 werd Burnham benoemd tot één van de 100 meest invloedrijke personen van het verenigd Koninkrijk. Momenteel is hij creatief directeur van de 2009 Biennale in Montreal en bedenker en curator van Urban Play, een project van Droog Design.
www.scottburnham.com