Platform21 = Jamming report
Platform21 = Jamming report
No Tricks
Dag acht - de allerlaatste bouwdag
In de ronde ruimte projecteren we de scènes uit bekende Hollywood-films waar een ontbijtmachine in voorkomt. Flubber, Pee Wee’s Big Adventure, Casper het Spookje en Wallis and Gromit, voor Yuri Suzuki is het allemaal inspiratie. De machines in de films kraken wat hier en daar, maar de bereiding van het ontbijt verloopt over het algemeen soepel. Overal is aan gedacht, en tussen de verschillende onderdelen die iets bakken, toasten of besmeren zijn er grijpmechanismen of robotarmen die het bord, de toast of wat er ook maar gemaakt wordt van het een naar het andere onderdeel overbrengen.
Na een paar dagen valt het pas op dat deze scènes, die ons eerst redelijk low-fi overkwamen, vol zitten met special effects. Wat een geheel automatische robotarm leek, is bij nader inzien een stuk ijzer dat achter de schermen van links naar rechts wordt bewogen. Op deze manier komt er binnen het beeld geen mens aan het ontbijt te pas.
In het echt is dat wel anders. Bij de bereiding van het ontbijt morgen en overmorgen is er geen backstage waar wat gesjoemeld kan worden. Alles is zichtbaar en de realiteit biedt geen ruimte voor trucage. Dus als het onmogelijk blijkt om binnen de acht bouwdagen een systeem te bedenken dat het omelet omdraait of dat de toast automatisch in de jam-smeerbakjes overhevelt, moet je dat gewoon met de hand doen. En eigenlijk is dat wel zo charmant: een beetje van de machine en een beetje van jezelf.